Filled Under:

Xperia Melancarkan Xperia Z1 Mini Untuk Pasaran Jepun

"Honami Mini" iaitu Xperia Z1 versi kecil telah pun dilepaskan di pasaran jepun. Telefon pintar Android versi kecil itu dilabel dengan kod "f SO-02F"

Pembuatan telefon pintar ini khusus untuk syarikat telekomunkasi NTT DoComo di pasaran Jepun. Tarikh pelancaran Xperia Z1 Mini masih belum diketahui namun Sony sudah mula membuka pra-pembelia (pre-order) untuknya.

Honami Mini dijual dalam empat warna berbeza. Iaitu hitam, putih, hijau serta merah jambu. Telefon pintar ini seakan-akan menyaingi iPhone 5C di mana turut menghasilkan pelbagai warna. Spesikasinya pula akan sama dengan Xperia Z1. Perbezaannya di sini cuma saiz skrin yang lebih kecil, megapiksel dan saiz memori dalaman.

Langkah yang dibuat oleh Sony ini menyamai langkah yang telah dibuat oleh pihak Samsung di mana mereka memperkenalkan telefon pintar Android terulung (flagship smartphone), Samsung turut mengeluarkan telefon pintar Android versi mini kepada telefon pintar terulung itu.

Trend sedemikian bermula sejak pelancaran Galaxy S3. Selepas Galaxy S3 dilancarkan, Samsung memperkenalkan pula Galaxy S3 Mini. Beberapa minggu selepas pelancaran Galaxy S4, pihak Samsung turut memperkenalkan Galaxy S4. HTC juga melakukan yang sama dengan memperkenalkan HTC One Mini, telefon pintar Android versi kecil kepada HTC One.