Filled Under:

Galaxy Gear Digodam Dalam Diam


Sekumpulan `peminat` tegar sistem operasi Android cuba menggodam Galaxy Gear supaya boleh memuatkan sistem operasi Android 4.2.2 Jelly Bean sepertimana sebuah telefon pintar. Hal itu sedang dilakukan oleh beberapa orang penggodam mahir. Nampak mustahil tapi sebenarnya sedang di usahakan dalam diam.

Tujuan penggodaman Galaxy Gear adalah supaya jam tangan pintar itu boleh mengaktifkan apa jua aplikasi dicipta untuk Android 4.2.2. Beberapa aplikasi mudah alih seperti Facebook, Twitter, FourSquare ataupun Instagram akan boleh di buka di Galaxy Gear.

Walaupun Galaxy Gear boleh dogodam untuk menjadikannya boleh dipasang dengan Android 4.2.2 namun terdapat beberangan halangan yang akan menghadkan user experience. Pertama sekali adalah halangan pada skrin kerana saiznya yang kecil (1.6 inci sahaja) walaupun dikuasakan dengan fungsi `touch-screen`

Cip pemprosesan Galaxy Gear hanya 800MHz manakala RAM pula hanya 512MB. Andai kata Galaxy Gear boleh membuka aplikasi Android versi penuh, namun prestasi kelancarannya berada di paras rendah sahaja.