Filled Under:

Windows Remote Desktop Bakal Hadir Untuk Pengguna Telefon Pintar

 Tak lama lagi, Microsoft akan melancarkan aplikasi `Windows Remote Desktop` khusus untuk dipasang ke dalam telefon pintar Android, tablet PC Android serta peranti iOS. Aplikasi tersebut akan berfungsi seakan-akan cara Splashtop.

Windows Remote Desktop digunakan pengguna Android untuk mengawal komputer melalui Windows dari telefon pintar dan tablet PC menggunakan talian Internet tanpa wayar.

Microsoft tidak menyatakan versi Windows mana yang bakal menyokong aplikasi tersebut tapi rasanya ia akan ditujukan untuk Windows Vista, Windows 7 dan Windows 8. Penggunaan aplikasi Windows Remote Desktop dijangka turut merangkumi Windows RT, Windows 8 Pro juga Windows 8 Enterprises di kalangan organisasi korporat.

Fungsi ‘Windows Remote Desktop’ mungkin tidak digunakan oleh pengguna biasa tapi jika di kalangan pengguna komputer mahir terutama golongan professional, fungsi tersebut dikategorikan `penting`. Ia penting untuk memindah data, menyalin data atau mengubah tetapan tertentu di komputer Windows dari tempat lain menggunakan peranti lain.