Filled Under:

Li-Fi Memindahkan Data Lebih 10Gbps

Sekumpulan penyelidik British telah berjaya mencapai kadar pindahan data melebihi 10Gbps menggunakan lelaran termaju teknologi Li-Fi. Li-Fi (Light Fidelity) adalah alternatif kepada Wi-Fi dan memindahan data melalui spektrum visual bukannya melalui gelombang radio. Ia menggunakan mentol cahaya yang berkelipan dengan sangat cepat, sekaligus menghantar maklumat binari kepada penerima.



Sekumpulan penyelidik British telah berjaya memindahkan data pada kadar 10Gbps menggunakan teknologi Li-Fi. Sehingga kini, rekod kadar pindahan data menggunakan teknologi itu hanyalah 3Gbps tetapi menggunakan mentol diod pemancar cahaya khas dan mengasingkan cahaya kepada strim selari. Penyelidik tersebut berjaya mencapai kadar pindahan data lebih 3 kali ganda rekod tersebut.

Kadar pindahan data 10Gbps yang dicapai melalui projek Ultra Parallel Visible Light Communications adalah 250 kali ganda lebih pantas daripada kelajuan broadband terpantas di Britan (38mbps) yang dipasang di rumah-rumah di negara itu.

Plannya ialah supaya teknologi ini dapat menguasakan teknologi rangkaian generasi akan datang. Ia lebih efisyen daripada WiFi dan lebih meluas berbanding sprektum radio sedia ada, permakna tiada masalah kapasiti.

Para penyelidik yang diketuai Prof Harald Haas di  University of Edinburgh berkata Li-Fi juga akan memberikan liputan yang lebih konsisten di dalam bangunan selagi pengguna di dalam sudut penglihatan pemancar Li-Fi itu.

Ketidakupayaan cahaya menembusi dinding juga bermakna kurang kemungkinan untuk pencerobohan luar. Untuk maklumat lanjut mengenai projek yang turut melibatkan penyelidik dari Oxford, Cambridge, St Andrews dan Strathclyde anda boleh melayari  laman web kumpulan tersebut di pautan ini: UP-VLC Photonics