Filled Under:

[Info] Apakah SERP ?


Salam, 
Jika anda seorang pengguna internet yg menjana wang online, anda perlu tahu atau memahami kepentingan SERP ini. SERP adalah singkatan bagi nama Search Engine Results Page dan juga dikenali sbg halaman keputusan dari semua enjin carian atau yg tertentu sahaja. Seperti Bing, Google, Yahoo! dan Ask. SERP mempunyai tajuk laman web yang sepadan dengan pertanyaan kata kunci, menghubungkan halaman tersebut, dan penerangan ringkas mengenai kandungan pada setiap halaman. SERP biasanya mengandungi tiga jenis penyenaraian: hasil yang dijana secara automatik oleh spider enjin carian, keputusan ditambah oleh moderator manusia, atau melalui pengiklanan seperti Adwords.

Contoh keputusan daripada blog KamiShare! : 


Penyenaraian yang telah ditambah oleh spider enjin carian sering dipanggil keputusan enjin carian organik atau keputusan semulajadi enjin carian. Spider enjin carian adalah program yang melayari web dan halaman indeks secara automatik mengikut satu set tetapan kriteria. Untuk membantu halaman mereka sampai ke atas keputusan carian organik, sesuatu syarikat sering mengupah penulis dan perunding yang berpengalaman dalam teknik pengoptimuman enjin carian. Walaupun strategi ini boleh menjadi lebih mahal daripada hanya membeli senarai berbayar dalam SERP, pelaburan itu sering dilihat sebagai satu komponen penting dalam membina perniagaan online yang berjaya.

Walaupun spider enjin carian adalah cara yg amat berkesan untuk kandungan web indeks, sistem ini berpotensi untuk diekspoitasikan. Pengendali laman web atau blogger yang tidak beretika telah mewujudkan laman web yang tidak menyediakan kandungan berguna dan wujud semata-mata untuk menjana pendapatan pengiklanan pada SERP. Atas sebab ini, penyenaraian yang telah ditambah ke dalam direktori enjin carian oleh moderator manusia atau editor ia telah disukai oleh banyak pengguna Internet dengan permintaan kata kunci tertentu.

Kesimpulannya, untuk menjadikan laman web atau blog anda di senaraikan di SERP, anda perlu belajar lebih mendalam berkaitan dengan SEO. Anda boleh lihat mengenai SEO di blog-blog atau website-website lain yg menekankan tentang SEO.